Als ik een interieur fotografeer voor een klant wil ik graag aanpassingen kunnen doen en zelfs een hand hebben in het afwerkingsproces. De beste manier waarop ik denk een bijdrage te kunnen leveren is bij de uiteindelijke reproductie van de foto’s. Ikzelf, de klanten en de media zeggen de laatste maanden steeds vaker dat ze willen dat de uiteindelijke “look” van een foto overeenkomt met de manier waarop hij is genomen. Het eindprodukt is voor iedereen een belangrijk deel van de ervaring. Als de klant tevreden is met wat ik gedaan heb? DAN is de foto goed. Maar als iets beschadigd is/ooit gepubliceerd is door een
episode in het fotograferen dan is dat een echt probleem. Ik vind dat foto’s niet gerecycleerd mogen worden in het werk van professionals. Hoewel het grote publiek de gevolgen van een fotograaf niet ongedaan kan maken – moet de interieurfotograaf zijn best doen om eventuele eerdere fouten te corrigeren. Het is de inzet van de fotograaf voor de klant met het eindproduct dat het verschil maakt. U vraagt zich misschien bij elke nieuwe realisatie af wat de volgende stap is… Het begint altijd in de voorbereidingsfase met het kiezen van het licht. De belichting is de belangrijkste factor. Hoe meer contrast en helderheid in een foto, hoe
meer energie in een foto en hoe meer gevoeligheid er overblijft voor de andere elementen. Als de lichtbron te helder of te donker is, kan ik eindigen met een schaduw en niet met een acterend onderwerp. Het volgende element is de compositie. De foto wordt beoordeeld op zijn compositie – brandpunt, lichtbron(nen), oriĆ«ntatie van de compositie, perspectief…Dit is het belangrijkste open dat ik mis. Combineer alle lichtbronnen (reflecties gids equilibreren) de samenstelling en vooral de schaduw is onder een deze boventonen van licht. Als ik een eenvoudige “licht” foto maak: ik herinner me dat ik op dat moment al aan het denken was:-hoe heeft mijn lens gewerkt? Hoe gaat mijn camera om met het licht? Hoeveel kan ik in de camera krijgen? Kan ik verder gaan om de gewenste look te bereiken? De compositie zal beslissen hoe “te beslissen wat is het licht? In welke richting moet mijn kont/arm staan? Hoeveel stappen moet ik nemen om een foto te krijgen?” Als ik het verkeerde beeld maak, kan de klant zich dan in mijn werk verplaatsen? Sommige mensen hebben 3 werklenzen (oren@oren@oren) met verschillende brandpuntsafstanden, maar ze hebben ook een heel verschillende compositie. Afstand nemen gebeurt in elk stadium van de foto-uitvoering. Tijdens de shoot zal er lijnwerk worden gemaakt met de lens. Als de opnamen klaar zijn, worden ze geplaatst. David was een interieur fotojournalist. Hij fotografeerde vaak in “upper class” gebieden. Hij gebruikte een hoge perceptielens (Lomo 135mm) die een hoog contrast en veel schaduwen produceert. Een soortgelijke instelling van de Lomo 230mm is gebruikt voor zijn fotografie. Je ziet dat de zoon van de
operator een beroemd fotograaf is en dat zijn broers en manager nog steeds voor hem werken. David en zijn collega’s maakten vaak foto’s en raakten zo bevriend met professionele fotografen die zich met David kunnen identificeren. Met hun hulp is David de oudste nog levende fotograaf ter wereld geworden. Enkele kenmerken van de shoots die David deed waren:- ‘Match Moon light good matches Royal Light King Light’ – waarbij de lichtbron goudkleurig is. (Of in ieder geval zo dicht bij goud als de zon tijdens de daglicht uren) – Lunar Light tones wat je zou zien in de maan tijdens het nemen van elke foto- ‘Focus on the Feel’ Wanneer je je richt op het gevoel van het onderwerp. Er is altijd het gevoel van het licht waar ik het over heb. Er is ook het onderwerp zelf dat zijn eigen gevoel zal geven. Het is hetzelfde met het interieur, maar hier hebben we een foto van het interieur van de “Waldt” – Een enorme bibliotheek – de lichtbron is een hotpot – fotografie is nooit vast. De lichtbron is de sleutel tot wat er nu gebeurt hoop ik. Het laatste element is de positionering. David zei dat hij zijn foto’s in verschillende ruimtes tussen de ramen en het plafond moest plaatsen – niet op de muur – het is hetzelfde met elke verticale of horizontale positie. Dit is een belangrijk element. Om de onderwerpen over de grenzen van een object te plaatsen.